بازدید 2043

چرا بند ناف کشور و اقتصاد به دلار بسته شده؟

به چه دلیل باید با یکی دو خبر و اتفاق، بازار بورس چنان رنگ سرخ بگیرد که گویا یک سطل خون، بر نماد تالار پاشیده‌اند؟ چرا باید بند ناف کشور و اقتصاد و کسب و کار مردم این همه به بند ناف دلار بسته باشد؟
کد خبر: ۱۲۳۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰ 16 April 2024

به گزارش «تابناک»، روزنامه اطلاعات نوشت: علیرغم موفقیت‌های دفاعی و نظامی کشور، در حوزه اقتصاد تقریباً هیچ هماهنگی و نقشه راهی که در این جنگ گسترده مقوم جبهه رویارویی موفقیت آمیز و کم آسیب باشد وجود ندارد.
 
در حوزه‌های اجتماعی و در نگه‌داشت سرمایه‌اجتماعی که در این نبرد بهترین پشتوانه است نیز ضعف‌های اساسی داریم و گاه کارهایی می‌کنیم که به اعتماد و آرامش مردم لطمه می‌زند و حتی آزارشان می‌دهد.
 
چرا باید بند ناف کشور و اقتصاد و کسب و کار مردم این همه به بند ناف دلار بسته باشد؟ به چه دلیل باید با یکی دو خبر و اتفاق، بازار بورس چنان رنگ سرخ بگیرد که گویا یک سطل خون، بر نماد تالار پاشیده‌اند؟ چرا باید شاهد نوسان‌های متعدد ارزی و تورمی در جامعه باشیم که دستمان را در پوست گردو بگذارد و بر شدت محافظه کاری ما بیفزاید؟
 
بخش مهمی از این نوسانات محصول بی‌تدبیری سیاستگذاری‌های نادرست، تأخیر در انجام اصلاحات ساختاری و بی‌دانشی یا کم دانشی در نظام تصمیم‌گیری است.
 
یادمان باشد که اگر مشکلات این حوزه را رفع نکنیم و به مشکلات مردم بی‌توجه بمانیم و همچنان بستر رشد فساد و رانت و تبعیض و نابرابری گسترده باشد و گرانی و تورم و بیکاری و فاصله‌های طبقاتی هر روز فشارش را بر گلوی اکثریت مردم بیشتر و بیشتر کند، قادر به پیروزی در این نبرد نخواهیم بود.
 
این سوی جبهه اگر مهم‌تر از آن سوی جبهه نباشد، هیچ کمتر از آن نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۳
چون ایران استثنا تیست و کل جهان تقریبا لا دلار کار می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
اینا خودشون رو به خواب زدن و هنوز فکر میکنن مردم تو غار زندگی میکنن
ابر تورم یعنی فساد.
بند ناف کشور و اقتصاد به دلار بسته نیست بلکه به ارزش پول آن کشور بسته است که ارزش آن مداوم کاهش می یابد
همه چیز شده برای پولدارها مردم طبقه متوسط روز به روز زیر فشار بیشتر و مردم طبقات ضعیف هم روز به روز بیچاره تر می شوند.
چون نویسنده مقاله روزنامه اطلاعات هنوز متوجه نیست که این دلار نیست که گران می شود بلکه این ریال است که روز به روز بی ارزش تر می شود!
این سوال را باید از رئیس جمهور محترم بپرسید که صراختا گفت "دولت من اقتصاد کشور را با دلار گره نمی زند" !!! الحمدالله این وعده هم مثل تمام وعده های دیگر داده شده به مردم محقق شد!!
این حرفها رو نزنید وزیر ورییس بانک مرکزی نخبمون اینو قبول ندارن
مقصر روحانی و ظریف هستن.
از بی عرضگی شون بود. باعث و بانی 100 درصد مشکلات گذشته و حال و آینده کشور روحانی و ظریف هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
برخی مورخین و اخترشناس ها نوشته اند که حتی تا ۱۵۰ سال آینده هر اتفاقی در ایران بیوفته تقصیر روحانی و ظریفه با اون برجامشون!!
عرشیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
زمان روحانی میگفتین احمدی نژاد مقصره و زیرساخت کشور رو خراب کرده زمان رییسی هم میگین تقصیر روحانیه زیرساخت کشور رو خراب کرده، بزرگوار این چرخه مقصر پیدا کردن شما کی تموم میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
این کامنت نشون میده چقدر ملت ما سواد اقتصادی و سیاسیشون ضعیفه و برای هر مطلبی بدون اطلاعات کافی اظهار نظر میکنن
مگر فقط اقتصاد ما به دلار وابسته است کل دنیا به همین روال است. سیاستهای غلط اقتصادی موجب نوسان نرخ ارز میشود.
به دلار بسته نشده به ارزش پول ملی و قدرت برابری با ارزهای خارجی و مبادله مالی اقتصادهای دنیا بسته شده... فرق است بین این نوع های تفکر
این گزاره اساساً غلط است .
دلار یک میزان است . ریال در حال سقوط است.!! و بهترین میزان سنجش هم دلار است.
درست هست که دلار ثبات جهانی خوبی دارد ولی برای ایران یک ارز دیگر که ثبات کمتری داشته باشه ولی امنیت عدم تحریم پذیری داشته باشه بهتر است و کشور را آرام می کند
دلیلش خیلی روشنه ۴۵ ساله ریال جمهوری اسلامی هر سال بی ارزشتر شده چون تولید نداره صادرات نداره همش خام فروشی یک طرفه هست و وقتی بحرانی پیش میاد مردم ریال را به دلار تبدیل می کنند تا سرمایه خود را حفظ کنند به همین دلیل و بر طبق قانون عرضه و تقاضا ارزش دلار بالا می ره از طرفی دلار ارز معتبر جهانی است و هر کسی هر جایی در این کره خاکی بره دلار براش سرمایه حساب می شه ابن باعث می شه زمان های بحران همین مسئولان دلسوز و خدوم و انقلابی چون احساس خطر می کنند حجم زیادتری دلار از بانک مرکزی دریافت می کنند و به آن سوی آب ها می فرستند و کمبود دلار در کشور بیشتر می شه که باعث افزایش قیمت آن در برابر ریال بی ارزش جمهوری اسلامی می شه
روال معقول چنین است که : اول متخصصان درجه یک اقتصادی چنین مطالبی را مطالعه میکنند سپس با یافتن راه حل های متقن دست به جراحی اقتصادی میزنند نه آنکه افراد فاقد صلاحیت و تخصص اقدام به قصابی اقتصادی کنند و بعد هم نفهمند که چه شده ؟
ربطی به دلار نداره. اقتصاد ما ورشکسته است. سیاست های غلط اقتصادی و تحریم باعث کاهش ارزش ریال می شود. با دنیا اشتی کنید، در های کشور را بر روی سرمایه گذاری خارجی بازکنید به عضویت fatf درایید و شفافیت مالی داشته باشید تا اقتصاد جان بگیرد و مانع از کاهش مداوم ارزش پول ملی شود.
دلار عطسه کنه اقتصاد ایران ذات الریه میگیره.
مسئولین همچنان گویا در رویای رقابت تنگاتنگ ریال با دلار در عرصه جهانی هستن.
این دلار نیست که با ارزش میشه بلکه ریاله ایرانه که از ۰.۱۴ ابتدای انقلاب به ارزشی معادل ۰.۰۰۰۰۱۴ دلار رسیده! وقتی واحد پولی یک کشور بی ارزش و ناچیز میشه مردم رو به واحدهای با ارزش مثل دلار و پوند و طلا میارند و همین خودش تقاضا رو بالاتر و بازهم واحد پولی بی ارزش تر از قبل میشه.
این طبیعیه ... فکری به حال ارزش پولی ریال بکنید که "ده هزار" برابر بی ارزشتر از دلاره اول انقلابه...فاجعست این رقم...
عمق فاجعه میدونی کجاست؟
حتی کمترین واحد شمارش رمز ارز یعنی یک ساتوشی که میشه ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین باز هم ۴۵ برابر ریال با ارزشه.
خیلی سادست ...
مردم دنبال چیزهای با ارزش تو زندگیشون میگردن...حتی اگه اون چیز با ارزش وسیله دادوستد باشه، وقتی کل کالاهای کشور از مصرفی تا صنعتی و حتی نظامی امنیتی وابسته به چینه و پولش به دلار پرداخت میشه خب مشخصه دلار تو تمام سلول های اقتصاد اثر بذاره و خب مردم میرن سراغ اون چیزی که باهاش کالا خریداری و دادوستد شده ! یعنی همون دلار...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست