بازدید 59930

«سوهانک» و حرکت دانشگاه آزاد به سمت اشرافی گری!

چند روزي است، خبرها و فيلم هايي از اعتراض دانشجويان دانشکده های مختلف دانشگاه آزاد اسلامي درباره جابجايي ساختمان های اين دانشگاه از مرکز شهر به سوهانك،‌ در فضاي مجازي دست به دست مي شود؛‌ خبرها و فيلم هايي كه مي توان به راحتي ربط آن را با فروش ساختمان سابق کمیته امداد در منطقه سوهانک تهران به دانشگاه آزاد اسلامي پيدا و آغاز یک بحران جدی برای این دانشگاه را پیش بینی کرد.
کد خبر: ۸۰۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ 26 May 2018
«سوهانک» و حرکت دانشگاه آزاد به سمت اشرافی گری!چند روزي است، خبرها و فيلم هايي از اعتراض دانشجويان دانشکده های مختلف دانشگاه آزاد اسلامي درباره جابجايي ساختمان های اين دانشگاه از مرکز شهر به سوهانك،‌ در فضاي مجازي دست به دست مي شود؛‌ خبرها و فيلم هايي كه مي توان به راحتي ربط آن را با فروش ساختمان سابق کمیته امداد در منطقه سوهانک تهران به دانشگاه آزاد اسلامي پيدا و آغاز یک بحران جدی برای این دانشگاه را پیش بینی کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دنباله این اعتراضات به تصمیم مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای خرید ساختمان سابق کمیته امداد برمی‌گردد. این ساختمان در مجموعه‌ای به مساحت هشت هکتار و دارای ساختمان‌های متعدد، مهمانسرا، ورزشگاه و دانشگاه در منطقه سوهانک است که بر اساس خبری که در خبرگزاری تسنیم منتشر شده، به دانشگاه آزاد اسلامی فروخته شد.

البته از دو سال پیش و در اردیبهشت سال 95، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد، در مصاحبه‌ای از آغاز رایزنی برای فروش ساختمان سوهانک به ‌قیمت کارشناسی 1000 میلیارد تومان خبر داده بود، اما طی این دو سال، خبری از رایزنی دانشگاه آزاد با کمیته امداد منتشر نشد و با پیگیری اعتراضات دانشجویان مدیریت واحد تهران مرکز، مسأله خرید این ساختمان رسانه‌ای شد.

براساس اخبار منتشره، ساختمان قدیمی کمیته امداد با قیمتی در حدود 1000 میلیارد تومان به دانشگاه آزاد اسلامی فروخته شده و بخش عمده این مبلغ نقدی و مابقی اقساط به کمیته امداد پرداخت می‌شود.

در حالی که گفته می‌شود بخشی از هزینه این ساختمان، نقد و مابقی قسطی پرداخت می‌شود و تمام یکهزار میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت نشده، پرسش این است که چه لزومی برای این تصمیم، یعنی خرید ساختمانی از کمیته امداد و انتقال دانشجویان دانشگاه از مرکز شهر به این مجتمع‌ها وجود داشت؟!

در واقع این تصمیم جدا از هزینه گزافی که به دانشگاه آزاد تحمیل کرده، اعتراضات گسترده دانشجویی را هم به دنبال داشته است؛ برای نمونه، در یکی از ویدیو‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده، جمعی از دانشجویان دانشکده مدیریت تهران مرکز شعار می‌دهند که تمایلی به انتقال و جابجایی ساختمان به سوهانک ندارند.

البته اعتراض دانشجویان فقط به محیط دانشکده ختم نشد و در فضای مجازی هم اعتراضات گسترده‌ای در گروه‌های دانشجویی این دانشکده نسبت به این تصمیم منتشر شد.

در یکی از این گروه‌های تلگرامی، یکی از دانشجویان علت اعتراض را دور بودن منطقه سوهانک به مرکز تهران می‌داند و می‌گوید، بیشتر دانشجویان این دانشکده ساکن غرب و مرکز تهران هستند و رفت و آمد آن‌ها به شمال شرقی تهران سخت است.

او می‌گوید: با توجه به بزرگ بودن این دانشکده و حضور 7 هزار دانشجو، انتقال این دانشگاه می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد.

این دانشجو می‌گوید: برای بسیاری از دانشجویان این دانشکده، رفت و آمد به شمال شرقی‌ترین منطقه تهران بسیار سخت است و دانشجویان تمایل دارند که دانشکده در مناطق مرکزی پایتخت باشد.

او ادامه می‌دهد: پس از چند روز اعتراض و شلوغی در دانشکده مدیریت واحد تهران مرکز، در بسیاری از کانال‌ها و گروه‌های دانشجویی فضای مجازی، خبری منتشر شده که دانشکده تصمیمی برای جابجایی ساختمان دانشکده ندارد.

در حالی که این دانشجو از تکذیب خبر انتقال ساختمان دانشکده مدیریت واحد تهران مرکز می‌گوید، انتشار خبر موثق درباره فروش ساختمان کمیته امداد به دانشگاه آزاد این موضوع را رد می‌کند، ولی موضوعی که مهمتر از انتقال دانشجویان این دانشکده به سوهانک مطرح است، چگونگی پرداخت هزینه خرید ساختمانی به مبلغ یک هزار میلیارد تومان است؟

هم اکنون باید مسئولان دانشگاه آزاد پاسخگو باشند، در شرایطی که بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد، از بالا بودن هزینه تحصیل، نبود امکانات لازم، نبود کتابخانه‌های مناسب در واحد‌های مختلف این دانشکده ابراز نارضایتی می‌کنند، چرا باید چنین هزینه‌ای برای خرید ساختمانی با این قیمت گزاف پرداخت شود؟ چرا این هزینه‌ها برای پرداخت تسهیلات شهریه، ازدواج و ... به دانشجویان پرداخت نمی‌شود؟ انتقال ساختمان دانشکده مدیریت چه مشکلی را از دانشجویان این دانشکده حل می‌کند؟

علت خرید این ساختمان در یکی از مناطق گران قیمت پایتخت با چه هدفی بوده است؟ در شرایطی که دانشجویان از محل تحصیل خود در محدوده انقلاب تهران رضایت دارند، چرا باید آن‌ها را به شمال شرقی‌ترین منطقه تهران منتقل کرد؟

اگر به این پرسش های منصفانه پاسخ داده شود، مشخص می‌شود که تغییر محل ساختمان و پرداخت هزینه‌های نجومی برای خرید ساختمانی جدید، نه تنها مشکلی از دانشجویان دانشگاه آزاد حل نمی‌کند، بلکه در بهترین حالت مشکل رفت و آمد را نیز برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

به بیان دیگر، به همان میزان که کمیته امداد امام خمینی (ره) به واسطه مالکیت این ساختمان عظیم زیر فشار انتقاد‌ها بود و مدیریت مستضعفان جامعه از چنین مجتمع اشرافی شایسته این نهاد انقلابی نبود، اکنون نیز نشستن مدیران و دانشجویان دانشگاه آزاد در این مجتمع و مدیریت اوضاع و احوال دانشگاه بزرگ آزاد از این موقعیت چندان مطلوب ارزیابی نمی‌شود، چرا که می‌دانیم دانشگاه آزاد بنا دارد از شرایط پیشین خود که در آن سرمایه نقش محوری داشت جدا شود و بیش از پیش خود را به میان قشر متوسط، ضعیف و انقلابی جامعه بکشاند؛ هدفی قابل تقدیر که با این اقدام همخوانی ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۳۴
خود آقای ولایتی میزان دارایی دانشگاه آزاد اعلام کردند
250 هزار میلیارد تومان

پیدا کنید پرتقال خراب را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
دیر رسیدی پرتقالای خرابو انداختن تو زباله دون !
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
ببخشید از دستم در رفت منفی زدم...آقا ولایتی ۳۷تا شغل داره هزار میلیارد تومن که مبلغی نیست!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
انتقال به سوهانک خیلی هم خوب است چون دانشکده ها در یک جا تجمیع پیدا می کنند. ضمنا" مترو تا سوهانک امتداد یافته است و برای رفت و آمد دانشجویان از مترو می توانند استفاده کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
اصولگرایی یعنی شعار برای دیگران
مرگ خوبه اما برای همسایه
کمیته امداد !!!!!!!! هزار میلیارد تومن ؟؟؟؟؟؟؟ عجبا !!!!!!!
ساختمان های حال حاضر دانشگاه آزاد تهران مرکز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و بعضا با بروز یک حادثه کوچک می توانیم شاهد مشکلات و زیان های بیشماری باشیم. به عنوان مثال دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران مرکز فاقد استانداردهای لازم یک دانشکده با این تعداددانشجو می باشد. خوب است همیشه نیمه خالی لیوان را نبینیم و برای نیمه پر آن هم حسابی باز کنیم.
من چهار سال در یکی از بهترین واحدهای دانشگاه آزاد درس خواندم. البته در قیاس با سایر واحدهای این دانشگاه، هیچکدام از کلاس ها وسیله گرم کننده ای نداشتند ضمن اینکه در ایام گرم سال هم کولری در راهرو می گذاشتند که برای مثلا سه چهار کلاس بودف ان هم کولر پر سر و صدای آبی، ضمن اینکه کلاس ها حتی فاقد پرده بودند و ما روی شیشه ها روزنامه می چسباندیم. و از همه عجیب تر اینکه بخش ما با حدود 1700 دانشجو فاقد کتابخانه بود، ولی در مورد گرفتن شهریه خدایی بسیار وجدانی کار می کردند، چنانکه اگر به ندرت شهریه کسی عقب می افتاد عکس و مشخصات کامل وی را روی برد و در برابر همه می گذاشتند.
اولین رییس دانشکده ای که با انتقال به سوهانک موافق بودند جناب آقای دکتر علی رضاییان رییس دانشکده مدیریت تهران مرکز بودند. کسی که ادعای پدر علم مدیریت ایران رو دارند و تمام این مدت (تا چند روز قبل) فقط به دروغ به دانشجویان می گفتند که نه، قرار نیست دانشکده مدیریت به جایی منتقل شود!!!! از دیگر محاسن این مدیر ارزشمند این هست که ایشون نه با دانشجویان خانم و نه با اساتید خانم ، صحبت هم نمی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
پدر علم مدیریت!!!
یک دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
بله ایشون خودشون رو پدر علم مدیریت ایران می دونن.
مقام معظم رهبری نباید اجازه دهند سوهانک هم خراب شود منظورم گسل زلزله است و از طرفی هم هوای تهران آلوده می شود بخاطر رفت و آمد و منطقه نظامی است آنجاها . جای قبلی بهتر است و مردم با دانشگاه از طریق دیدن تالبوها آشنا باشند و مردم به آن سمت بروند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
اصلا این موقعیت حساس ایران چرا پول خرج کنند برای آنجا . چرا بیشتر دنبال این هستیم شهر تهران بزرگ تر شود بفکر کنترل شهر هستیم اصلا آنجا خالی باشد برای حوادث مثل زلزله و غیره . یکی از استادان نقل می کرد در جایی که خودم با چشم خویش دیدم در ژاپن وسط خیابانها دو طرف به اندازه 2 تا خانه خالی است مردم ماشینها و یا زلزله آنجا می روند. شمال تهران هم برای مردم مایه دردسر شده . محیط نظامی و گسل دانشگاه درست نمی کنند مردم تلف شوند.
دانشگاه ازاد باید جمع شود .... زمان ضرورت دانشگاه ازاد سپری شده است همین دولتیهاش هم زیادیند !! چرا این کارخانه لیسانس و دکتری سازی همچنان به تولیدات خود ادامه میده ؟! اصلا قرار نبود این مرکز لیسانس و دکتری و عنوان اساتید را به ابتذال بکشه !!! اخه مملکت چه نیازی به تحصیلکردگان این دانشگاه داره ؟!! کمیته امداد !!!!!!!!!! فروخته 1000 ملیارد و دانشگاه ازاد !!!!!!!! خریده ؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
محمود جان مملکت با آدمهای مثل شما نیاز دارد . مواظب خودت باش
هدف فقط انتقال دانشجو ها از محدوده خیابان انقلاب به جای دیگر است تا دیگر دانشجو ها از کانون اتفاقات دور باشند....
به نظرمن در دانشگاه آزاد رو گل بگیرید ببندید بره پی کارش. یه مشت دانشجوی بیسواد که تنها با اتکا به پول ددی و مامی میرن مدرک بگیرن.
البته لزوما همه سراسری ها هم باسواد نیستنا
سلام
پدر بنده در دانشگاه آزاد واحد جیرفت استاد است و نزدیک یک سال است که هر ماه فقط نصف حقوق ایشان را واریز می گنند و می گویند پول نداریم به تهران هم نامه نوشتیم که ما پول نداریم. آفای ولایتی چرا این قدر پول برای خرید ساختمان قدیمی کمیته امداد پرداخت کردید؟ شما مگر میرزاده را به دلیل همین کارهای مالی مشکل دار بر کنار نکردید؟
وقتی آینده دانشگاه آزاد در هاله ای از ابهام قرار دارد و دانشگاه در پرداخت حقوق اساتید و کارمندان برخی از واحدهای کوچک دچار مشکل است، چه دلیل وجود دارد که این همه هزینه صرف خرید یک ساختمان شود؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
دلیلش اینه که عزیزم ساختمان های قبلی خداتومن به اشخاص حقیقی میفروشه اونوقت از یه سازمان دولتی مثل کمیه امداد زمین و ساختمان مفت میخره . میدونی چقدر سود داره. اونوقت برو پیدا کن با چه پورسانت و رانتی مدیران عزیز و مردم دوست ساختمان قدیمی رو به چه کسانیمیفروشن
من اله توفیق
لطفا بدون منطق و هيجاني با موضوع برخورد نكنيد. دانشگاه آزاد به لحاظ سازماندهي فضاهاي آموزشي هيچ شباهتي با يك دانشگاه استاندارد حتي در مقياس ملي (مثلا دانشگاه اصفهان، همدان، زاهدان و ...) ندارد چون مجموعه اي از ساختمانهاي پراكنده، بي كيفيت و نامناسب براي آموزش در گوشه و كنار شهر را به تهران مركز، جنوب، شمال، .... نامگذاري كرده است كه هزينه سربار زيادي هم دارد. اگر فقط يك كار مثبت در دانشگاه آزاد بشود كرد اين است كه در اين شرايط كمبود ورودي دانشجو بتوانند واحدهاي مختلف را در هم تجميع و يك دانشگاه آزاد اسلامي تهران و يك دانشگاه علوم پزشكي آزاد (با استاندارد مطلوب يك دانشگاه) را از تجميع همه اين واحدهاي پراكنده بنا كنند. قيمت پرداخت شده با خيلي از صرفه جويي هاي حاصل از يك تجميع اصولي به سرعت جبران مي شود. با همه چيز مخالفت كردن نشانه بيشتر فهميدن نيست
مگه قبل این ساده زیست بودند که حالا تغییر کردند به سمت اشرافیگری
دانشگاه آزاد علوم تحقیقات کوه خواری می کند. در صورتی که ساخت و ساز در آن ارتفاعات ممنوع است مقدار زیادی زمین بسیار بسیار ارزشمند در بهترین نقطه تهران گرفته اند و شروع کرده اند ساخت و ساز نوک کوه. مگر قرار نبود با ساخت و ساز در ارتفاعات مقابله شود. فردا بقیه کوه ها هم می شود برج. شهرداری چرا مقابله نمی کند. اداره منابع طبیعی و محیط زیست کجا هستند؟
واقعاً باید گریست به حال این کشور ....! استاد حق التدریس دانشگاه آزاد یکی از شهرهای غربی کشور هستم. در پرداخت حق التریس تأخیرهای نزدیک یک سال دارند و زمانی پول رو واریز می کنند که ارزش پول نصف شده (مثل تفاوت ارزش پول در اسفند 96 و اردیبهشت 97) و عملاً نمی توان روی آن حتی برای ساده ترین امور حساب باز کرد. اونوقت 1000 میلیارد میدن ساختمون لوکس برای خودشون میگیرن. اشکالی نداره خدایی هم هست در این نزدیکی!! خدایا صدای ما رو هم بشنو...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
خدا خوابه!
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
من هم با مدرک دکتری از دانشگاه دولتی تهران حق التدریس یک دانشگاه غیرانتفاعی هستم. قرار است تازه ترم دوم 95 را پرداخت کنند. حالا مگر چقدر هم هست! یک میلیون تومان برای یک ترم. در صورتی که نصف شهریه را اول ترم می گیرند و تا دانشجو شهریه را ندهد نمی گذارند امتحان دهد. یعنی پول را از دانشجو گرفتند ولی نمی دهند استاد.
سلام به همه دوستان و هموطنان زمین در سوهانک به شدت ارزان شد حتی ارزان تر از اپارتمان
هشت هکتار تقسیم بر 1000 میلیارد به سادگی میشه

متری 12.5 میلیون . !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

حالا متوجه میشید چرا این زمین هارو دست به دست میکنن مردم ساده؟؟؟؟؟
تا اونجا که من میدونم این ساختمان در سوهانک به شرکت مپنا واگذار شده و قرار بر انتقال کل شرکتهای مپنا به سوهانک بوده اما الان با این خبر گویا این موضوع منتفی است حتی قیمت ان نیز حدود هزار میلیارد براورد شده است
از مسئولان محترم دانشگاه آزاد امروز در مصاحبه با فارس زحمت کشیدند دانشجویانی که به طولانی بودن مسیر اعتراض داشتند رو سیاسی و فتنه‌گر خطاب کرد تا بهانه‌ای برای پاسخ ندادن به شکایات داشته باشند
من از کرج میام.خیلی راه دور میشه.خواهشا به فکر ماها که راهمون دوره باشین
اینو بدونین که از تو همین دانشگاه ازاد ادمایی درومدن که عمرا دانشجویای دولتی بهشون برسن.اینو به کسایی گفتم که میگن دراین دانشگاهو باید گل گرفت.
خدا وکیلی اگه تاحالا دانشکده مدیریت دانشگاه تهران مرکز رو ندیدید برید ببینید بعد نق بزنید بیشتر شبیه شکنجه گاه های تاریک و نموره تا دانشگاه درسته سوهانک دوره ولی اگه قرار بود این ساختمان رو بسازن تو غرب تهران اولا 10 سال حد اقل طول میکشید ثانیا قیمتش 10 برابر بیشتر از این تموم میشد. نگران پول 1000 میلیاردی شم نباشید چون املاکی که از دانشگاه آزاد تهران مرکز آزاد میشه بازم حد اقل 2 برابر ارزش سوهانک برای دانشگاه آزاد درامد خواهد داشت . التماس تفکر
جالبه هر کار مثبتی در این کشور انجام بشه اینقدر انتقاد( انتقام) ازش میشه
هیچ موقع امیدتون رو از دست ندین.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر